Gå til hovedindhold (Tryk Enter)

Rørkjær Skole Urban

På Rørkjær Skole Urban styrker vi børnenes lyst til at lære. Det er vigtigt, at eleverne tror på deres eget potentiale. Vi er en kulturprofilskole og har derfor en særlig linje for kulturtalenter. Vores skole har en stærk forankring i Østerbyen, og vi nyder godt af gode faciliteter både inde og ude.

Rørkjær Skole Urban ligger midt i Østerbyen i Esbjerg og har ca. 626 elever fordelt på 31 klasser. Der er mellem to og fire klasser på alle årgange. I 7.-9. klasse har vi typisk flest klasser, fordi vi her har en særlig linje, der trækker elever til fra andre skoler. SFO’en ligger på skolen, og i Klub Rørkjær kan børn og unge gå i fritids- og ungdomsklub.

Medskabere af morgendagens samfund

På Rørkjær Skole Urban er det vores ambition at skabe mest mulig kvalitet i læringen, trivslen og dannelsen for hvert enkelt barn. Vi har det sjovt, mens vi går i skole, og vi har tydelige mål. Vi mener det alvorligt, når vi hver dag arbejder på at uddanne og danne børnene til at være medskabere af morgendagens samfund, kultur og demokrati. Vores værdier er fællesskab, kvalitet, entusiasme og kreativitet, og det er vigtigt for os at styrke børnenes lyst til at lære og troen på deres egne muligheder og potentialer.

Tænke stort og prøve nyt

Hos os er kultur et omdrejningspunkt for elevernes læring og udvikling. Vi er kulturprofilskole, og det betyder, at børnene oplever at tage del i undersøgende og skabende processer i kulturens verden. Vi bruger byens rum og kulturinstitutioner i hverdagen, og vi lægger vægt på at have en kreativ tilgang til undervisningen og skabe plads til fælles kulturoplevelser. På vores skole tør vi tænke stort og prøve nyt.

Det er på Rørkjær Skole Urban, at Esbjerg Kommunes Kulturtalentklasser holder til. Her kan elever i 7.-9. klasse kombinere skolegang og kunstnerisk udfoldelse på højt niveau inden for musik, teater, billedkunst eller dans.

Levende skole med stærk forankring

Rørkjær Skole Urban blev bygget i 1932, og den er en af byens ældste skoler. Skolen er selvfølgelig blevet bygget om og udvidet gennem årene, men har alligevel bevaret sin charme og historie. Skolen ligger midt i et trygt boligområde, og vi har kort afstand til byens centrum, havnen og grønne områder. Derfor har vi mange muligheder for at gøre undervisningen nærværende og levende. Vi har gode faciliteter inde og ude, og vi har fx en multibane, gode legepladser, samlingssal og en stor hal, som vi bruger til aktiviteter og idræt.

Vores skole er stærkt forankret i lokalsamfundet i Østerbyen, der er som en landsby i storbyen, og vi har ofte fornøjelsen af at følge de samme familier gennem flere generationer.

Køb frokosten i skolecaféen

Caféen har åbent i spisefrikvarteret.

Hvad serverer vi?
Blandet udvalg som supplement til madpakken.

Hvordan betaler du?
Du kan betale med kontanter og mobilepay.

SFO og klub

På Rørkjær Skole Urban har vi en SFO og en klub.

Se mere om vores SFO og klub

Profilklasser og toninger

Rørkjær Skole har bred vifte af linjer at vælge imellem for alle elever i 7. - 9. klasse. Vi er kulturprofilskole og har også en Cavling-linje for journalistspirer.

Profilklasser og toninger

Ferie- og fridage

Skoleåret har ca. 200 skoledage. Hvert år bliver der vedtaget en ny ferieplan. Ferieplanen for skoleåret er fælles for alle folkeskoler i Esbjerg Kommune.

Se hvornår dit barn har ferie

Fremtidens folkeskole

Folkeskolen sættes fri

I de kommende tre år sætter Esbjerg Kommune folkeskolen fri. Regeringen har givet vores skoler frie hænder til at gå nye veje. Vi bruger muligheden til at afprøve nye initiativer, der kan gøre vores skoler endnu bedre.

På den måde er vi med til at sætte retningen for fremtidens folkeskole.

Skoledistriktet Urban

Rørkjær Skole er en del af skoledistriktet Urban

Den overordnede skoleledelse og skolebestyrelsen er fælles for disse  tre skoler i skoledistriktet Urban:

• Danmarksgades Skole
  • Præstegårdsskolen
  • Rørkjær Skole

Desuden er der et specialundervisningscenter på Præstegårdsskolen.

'); }